מתכנון לייצור מוצר פלסטיק - תמצית

הנתונים על ייצוא מוצרי פלסטיק עומד בצמיחה מתמדת, בין השאר משום שההתקדמות בתעשייה מצליחה להביא לכך שפלסטיק משמש כתחליף יעיל ואפקטיבי עבור חומרי גלם שונים כגון עץ, קרמיקה, מתכת ואפילו פלדה. במאמר מוסגר נציין שישנן גם חברות הפועלות למציאת תחליפים פלסטיים לזכוכית, כמו לדוגמה בעבור מסכי טלפונים ניידים.


לא בכדי, אלפי יזמים ובעלי עסקים במשק מחפשים פתרונות איכותיים לייצור פלסטיק בישראל. אולם למרות הביקוש הרב, מסתבר שקיימים בתחום פערי ידע לא קטנים. בפרט בקרב לקוחות חדשים, ובמיוחד באשר למרחק שבין רעיון למוצר סופי. פערי הידע הנ"ל נוגעים לרוב לשלוש שאלות מרכזיות (ומהותיות):


1- באילו תהליכי ייצור ובאילו חומרי גלם לבחור לייצור המוצר?
2- מהן העלויות לייצור מוצרי פלסטיק?
3- מהם לוחות הזמנים הממוצעים עבור כל התהליך (מראשיתו ועד סופו)?


בעניין זה חשוב להדגיש כי ייצור מוצרי פלסטיק הוא תהליך רב-שלבי. קיים הבדל מהותי בין התהליך המקדים של תכנון ועיצוב המוצר, לבין השלב המסחרי של הייצור העסקי והשיווק ללקוחות קצה. במילים אחרות, מהמקום שבו יש ליזם רעיון למוצר פלסטיק בעל היתכנות כלכלית, ועד לרגע שבו יעמוד לרשותו קו ייצור פעיל וזמין, קיימת דרך ארוכה. דרך המתבטאת בלוחות זמנים ובעלויות.


התכנון והעיצוב
ייצור מוצרי פלסטיק הוא תהליך מורכב הדורש טכנולוגיה, ניסיון, ידע, יצירתיות ושיתוף פעולה בין מספר גורמי מקצוע. מבלי להיכנס לנבכי התהליך, הפרויקט נפתח עם אפיון מקצועי (SOW – Scope of Work). אפיון הכולל התייחסות לשורה של פרמטרים כגון קהלי יעד, דרישות פונקציונאליות, דרישות וויזואליות-עיצוביות, אורך חיים וכדומה. זהו תיאום ציפיות החשוב גם לטובת הכנת תשתית לשם בחינתו של המוצר מבחינת כדאיות כלכלית.


לאחר מכן, יוצאים לדרך עם תכנון בסיסי וייצור דגמים. לשם כך יש לבחור במספר טכנולוגיות כגון דיגום בתלת ממד, ייצור דגמים בעיבוד שבבי (ממגוון חומרי גלם אופציונאליים כמו ABS, PA, PP ועוד), FDM (Fused filament fabrication), תבניות סיליקון (המאפשרות ייצור עשרות יחידות אך לא תוך שימוש בחומר הסופי אלה בתרכובת מדמה) וכדומה. כבר כאן, הבחירה בטכנולוגיה לייצור הדגם משפיעה מאד על התהליך. הן בנקודת הזמן הנוכחית של שלב הדיגום והן לגבי השלבים הבאים בתור.


כאשר הדגמים הראשונים מיוצרים, מתחילות להתבצע בדיקות נוספות כגון עמידה על היבטים פונקציונאליים של המוצר, בחינת התאמת הדגם לתהליך שהוגדר ב-SOW, נראות ועוד. ברוב המקרים קיימים פערים שיש לגשר עליהם והדבר נעשה על ידי עבודה הנדסית מוקפדת.
בשלב הבא, עם הגעה לכדי יישור קו הנדסי, מקובל לבצע דיגום נוסף. בין היתר על ידי הצגתם ללקוחות פוטנציאליים וקבלת פידבקים שונים. לעתים, אגב, הדגמים הראשונים מגיעים לבדיקות אצל לקוחות עוד בשלבים מוקדמים יותר, והכל כתלות בהיבטים כדוגמת סודיות, תחרות עסקית וכדומה. כך או כך, רק לאחר שהמוצרים מקבלים חוות דעת של לקוחות פוטנציאליים ניתן לומר שהפרויקט בשל לתכנון סופי. קרי, ייצור תבניות לטובת ייצור המוני.


עם זאת, התהליך התכנוני טרם הסתיים. כעת יש לבחון את הדגשים הרלבנטיים לטובת התאמת המוצר לייצור בהזרקה. באיזו טכנולוגיית הזרקה יהיה נכון ביותר להשתמש, האם יש צורך ב MOLD-OVER או INJECTION-DOUBLE? לאחר מכן חשוב לשים דגש על תכנון התבנית והתאמתה לדרישות הלקוח.


ישנן גם רמות שונות של תבניות לייצור פלסטיק. כל תבנית נמדדת בין היתר על פי אורך חייה, הנגזר ממספר ההזרקות שבהן היא יכולה לעמוד וכפועל יוצא מכך - מספר המוצרים שניתן לייצר באמצעותה. כידוע, השקעה בתבנית היא השקעה גדולה וחשוב לערוך חישובים אריתמטיים מורכבים של כדאיות כלכלית (השקעה מול סיכון). כמו כן, גם עכשיו המוצר טרם הגיע לייצור המוני. ההזרקות הראשונות מלוות בבדיקות ותיקונים שונים (בסבבים של T1, T2, וכן הלאה) עד שניתן להגיע למוצר מוזרק מאושר (T-Final).


לסיכום, קבוצת זריחה תעשיות חלאבין, הפועלת בענף הפלסטיק מזה כ-50 שנה, מסוגלת לספק ללקוחותיה מענה לייצור מוצרי פלסטיק מא' ועד ייצור המוני. זאת, עד לרמה של מוצר מאושר, ארוז, עם לוגו ומשונע ללקוחות. לחברה ידע וניסיון שנצברו לאורך כחמישה עשורים, וכן שיתופי פעולה מקצועיים (מרחיקי לכת ומרחיקי מיקום) לטובת התמודדות עם ייצור מוצרי פלסטיק מסוגים שונים, למטרות שונות, במורכבויות שונות ובתקציבים שונים.


חשוב להבין כי ייצור מוצרי פלסטיק, כאשר הדבר נעשה במקצועיות וללא קיצורי דרך, טומן בחובו הכרה בשיקולים של לוחות זמנים ועלויות. ישנו גם רף כניסה ברור לתעשיית הפלסטיק והלקוח צריך להיות מודע לעובדה כי התהליך המקדים מקפל בחובו משמעויות כלכליות. קבוצת זריחה תעשיות חלאבין, ובפרט חטיבת הפלסטיק בקבוצה (סאנרייז אנג'נירינג), מסוגלת לספק פתרונות יצירתיים למקסום תקציב הלקוח וליווי הפרוייקט משלב החלום ועד הגשמתו.

המומחים של Sunrise Engeeniring ישמחו לסייע לך! התקשר או מלא את פרטיך:

רגע לפני שאתם שולחים אלינו פרטים להתקשרות, מומלץ לוודא את המוכנות להתחלת פרויקט:
קיימים קבצי תכנון של אב טיפוס בפורמט xt
בהצלחה!
let_us_help_you